lördag 7 februari 2009

Brainstorming

Amor & Psyche finns inte inreggat. Är det bra? Och i så fall - skall det vara Amor et Psyche eller Amor & Psyche? Gillar inte riktigt "&". Eller Amor OCH Psyche?

Men, å andra sidan, då kan man ju gå på Cupid-spåret, vilket även det fattas i Fife-listan. (Vilket i och för sig är ett varningstecken - ty vem vet - måhända är både Amor och Cupid att anse som vulgärt?) Tänker Cupid de Locke, tillexempel...

Cupid hath pulled back his sweetheart's bow
To cast divine arrows into her soul
To grab her attention swift and quick
Or morrow the marrow of her bones be thick
With turpentine kisses and mistaken blows

See the devil may do as the devil may care

He loves none sweeter as sweeter the dare
Her mouth the mischief he doth seek
Her heart the captive of which he speaks
So note all ye lovers in love with the sound
Your world be shattered with nary a note
Of one cupids arrow under your coat

And in the land of star crossed lovers

And barren hearted wanderers
Forever lost in forsaken missives and satan's pull
We seek the unseekable and we speak the unspeakable
Our hopes dead gathering dust to dust
In faith, in compassion, and in love

Typ lite Gulletussan med lite edge. Men det är å andra sidan endast ett maskulint namn. Om jag vill ha några flickkatter med i gemet så är det en kombo mellan Amor och Psyche eller Cupid och Psyche som gäller.

Men när jag nu helt plötsligt är inne på Smashingspåret dyker namnet Zeitgeist upp. Det är ju också ganska bra. Eller, rättare sagt, det är briljant. Vi snackar Hegel, Smashing, Deutch, grafisk design. Å andra sidan kommer väl någon dumjävel att påstå att det har något med fascism att göra... Eftersom det är tyska, menar jag.

Stupid Cupid? Nä. Gulletussans på det...

True Romance, föreslog kollegan M. True Romance är ju en ganska våldsam film som inte har med Gulletussan att göra. Men det vet inte moralens väktare på förbundet...

Behöver råd och stöd. Pronto.

Men jag lutar tammefan åt Zeitgeist.

3 kommentarer:

  1. Cupido var ju ett erotiskt magasin på 90-talet... Amor et Psyke ligger inte riktigt lika bra i munnen som Zeitgeist, och så har det ju så trevligt vassa s-ljud som ju ska vara bra på kisar. Zeitgeists Sessan, himla fint i utställningsprogrammet

    SvaraRadera
  2. Mae, mae goda kommentarer och råd. Zeitgeist vinner mark.

    SvaraRadera
  3. Jag är hemskt ledsen. Men du vet hur stort (litet) mitt kattintresse är. Jag vet inte vilket som är bäst. Roland efter han i Mia och Klara tycker jag.

    SvaraRadera