söndag 25 januari 2009

Kalk och fett

När katter är preggo skall de äta extra mycket. Nyttigt. De får inte bli feta för då kan det bli svårt för dem att föda.

Men kalk skall de ha. Och fett.

Kalk och olja, säger vissa, förhindrar flat chest. Min åsikt är att gener förhindrar flat chest och att det måhända är så att kalk och olja ser till att även de med anlag för flat chest kan överleva. Men jag anser inte att det är särskilt lyckat att avla på katter med anlag för flat chest. Jag hoppas, vid min gud, att det inte finns några anlag för flat chest hos Esther eller Zorro. Jag har inte lyckats hitta några anlagsbärare hos någon av dem, men man skall inte ropa hej. Allt kan hända. Det är som sagt MIN övertygelse att flat chest är ärftligt. Men jag har inte kommit på det själv. Se bland annat http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/flatchest_se.html och http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf (s. 12).

Oavsett vilket så är det viktigt med fett och kalk när katten är preggo. Och var finns det fett och kalk?

I ost, naturligtvis.

Så jag försöker få Esther att äta ost.

Nä. Hon gillar inte ost längre.

Jag försöker få Esther att äta äggula (Nej, inte vitorna, de är inte nyttiga för katter). Proteiner är ju viktiga när man är preggo. Esther gillar inte äggulor längre.

Jag försöker få Eshter att äta Royal Kitten, för det skall vara så bra så.

Nä. Esther gillar inte torrfoder längre.

Gravida fruntimmer är inte lätta att tillfredsställa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar