söndag 31 januari 2010

Let's talk about money!

I morse vaknade jag med Esther vid min sida. Jag kikade ner i bolådan och sade god morgon till mina små mirakel och yrade därefter upp i lägenheten. Min oh så gullige lille son låg och sov i fosterställning med tummen i munnen fast klockan var tio.

Jag satte på kaffe till mig och maken och slog på tvn.

Nyheter.

På en madrass i ett tält i Haiti låg en liten femårig flicka som höll på att dö av stelkramp som hon fått av/i ett nästan läkt sår. Läkare förklarade att om flickebarnet inte fick vård utomlands så skulle hon dö.

Stelkramp. Vi snackar en spruta som är såpass billig att Pampers har haft råd att köra en kampanj om att skänka en vaccination per sålt paket blöjor.

Gick in och tittade på min oh så perfekte, fortfarande sovande lille son. Kände mig lätt illamående.

Tänkte på mina små mirakel inne i sovrummet. Hur mycket kommer de att kosta i vaccination? X-antal gånger kostnaden av att stelkrampsvaccinera ett litet barn... Hur mycket lägger jag i enbart veterinärkostnader per år för mina tre vuxna katter? I år har jag kommit lindrigt undan, med endast vaccinationer och tester och lite tandstensskrap. Hur många barn skulle kunnat vaccineras för den summan?

Visserligen har jag min lilla månatliga hand out till Läkare utan gränser, men hur lite förmår det? Så. Jag tog ett beslut. Det är inget STORT beslut, och det är heller inga stora pengar. 200 kronor för varje av mina kattungar i den här kullen, och i varje kull jag kommer att få, skall gå till Läkare utan gränser. Och varje gång jag går och vaccinerar mina tre små pälsklingar och min son så skall jag ge 200 kronor för att små barn skall slippa ligga på en smutsig madrass och dö helt i onödan bara för att deras föräldrar inte har haft ekonomiska förutsättningar att skydda sina små mirakel. Väl medveten om att små barn kommer att svälta till döds, dö av kolera, malaria och stelkramp trots mina små allmosor så känns det ändå som att jag gör NÅGOT.

Anledningen till att jag skriver detta på bloggen är ej att jag skall visa min lilla helgongloria. Ej heller att jag vill peka finger åt den som inte tycker att det är en god idé av en eller annan orsak. Var och en får göra som de vill och fattar sina beslut. Anledningen till att jag skriver det i min blogg är istället att jag faktiskt aldrig tidigare tänkt tanken och satt de två kostnaderna i relation till varandra - hur mycket jag betalar för att ge ett vaccinationsskydd åt mina husdjur å ena sidan och, å andra sidan, hur mycket MINDRE det kostar att skydda ett BARN. Det kanske finns någon mer som inte heller har funderat på det.

Anledningen till att jag har valt Läkare utan gränser är att jag har förtroende för dem på grund av att det är en organisation som är politiskt och religiöst oberoende, att det är en organsation som har rimliga arvoden till sin ledning, att det är ideellt arbetande sjukvårdspersonal som själva utför arbete och att jag tycker att deras filosofi är superbra. Så bara för det så länkar jag upp till dem här. Skall se om jag kan slänga in en banner på hemsidan också. Eller det kanske blir lite för PK?
Läkare utan gränser

SMS: skicka ordet LIV till 72990 (50 kr). Det är ingen avgift för de SMS som är avsedda som gåvor till Haiti. Vanligtvis går ca 44 kr till Läkare Utan Gränser av en gåva på 50 kronor. Jag vet emellertid inte hur länge det här gäller eller hur teleoperatören vet huruvida detär Haiti som avses, men 44 kronor är också pengar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar