lördag 19 september 2009

Ung på nytt eller senil?

I gårkväll satt jag uppe och slötittade på tv - de visade ju Dirty Dancing, gud bevars, och även om jag redan på åttiotalet ansåg att det var en sunkig film så måste man ju titta på den.

Mitt i filmen - efter att Baby hade burit en vattenmelon men före hon blev satt i ett hörn - kom Ellis tågande med en liten mus i munnen och med ögon som LYSTE av glädje.

Igår när jag var och vaccinerade så fick vi en liten goodiebag från Hills, innehållande en liten påse kattmat, en vippa, en svart, ganska stor, råtta, och en liten vit råtta. Apple Pie valde den stora svarta råttan direkt. Hon bar runt på den hela eftermiddagen, både före och efter orgelincidenten. Den lilla vita råttan låg tämligen ensam och övergiven. De båda blå lekte lite med den men ansåg de gamla leksakerna som överlägsna. Och så var det ju den där vippan - alla tre gillade vippan.

Jag har haft motsvarande kattleksaker tidigare. Till skillnad från förr så är det inte någon päls på vippan - det är en tråkig syntetpäls. Mössen är klädda med, icke päls, utan tråkig syntetpäls. Jag vet inte om det är ett utslag av den ekonomiska krisen eller om jag tidigare låtit mina små kisekatter få leka med olyckskamrater från Kina. Hur som helst tycker jag att det är lite taffligt med syntetpäls och jag underskattade kanske just därför leksakernas roll...

Ellis har ju i princip slutat LEKA. Visst jagar han Emma och Esther ibland, och ibland sticker han iväg på tjurrusningar alldeles själv, men leka... njä. Lite halvhjärtat kan han jaga ett snöre nu för tiden, inte mer.

Men så då igår. Han kom med den lilla musen i munnen och lade vid mina fötter och tittade förväntansfullt på mig. Jag kastade musen. Ellis for iväg, och en sekund senare satt han framför mig och lade musen vid mina fötter. Han kastade med musen. Han hoppade efter musen. Han ÄLSKADE musen! (Mina grannar lär inte ha älskat mig...)

Musen var vit. Jag insåg att det var länge sedan Ellis fick en vit pälsmus. Ellis har de senaste åren bara fått grå pälsmöss, fast jag ju egentligen VET att han föredrar vita. Tydligen ÄVEN om de är av syntetpäls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar