onsdag 4 november 2009

Helgen är avslutad

Ja, det kanske kommer som en överraskning för dig - men det är inte helg längre. Därmed kan man ju tycka att jag borde klämma ur mig hur det gick i just helgen.

Så här gick det:

Jag ilade runt som en skållad bäver och gjorde än det ena, än det andra. Jag sprang och jag klippte och skrev och pratade och knöt näven i fickan och log och sprang och svarade på frågor och så kutade jag runt lite grand. Jag höll ett öga på Eshter under tiden. Hon låg ju på lördagen hela tiden på sin lilla blå puff.

Döm om min förvåning när jag plötsligt såg att min lilla prinsessa satt vid burdörren! Jag blev superglad. Min älskade lilla gullprinsessa var inte sur längre. Hon var inte apatisk. Hon var inte asocial! Hon satt och tittade på publiken! Naturligtvis måste jag ju gå fram och berömma henne för det.

Jag möttes av ett fräs av Guds nåde.
"Men LILLA gumman" sade jag, "Vad är DITT problem" sade jag. Och redogjorde för MINA problem. Eshter fräste. Jag stack in handen i buren. Hon morrade. Jag började ana lite försiktigt att något inte var som det skulle. Nosade lite i luften. Visst luktade det hankiss? Det luktade hankiss. Varifrån kom hankisslukten?

Esther fräste mot baksidan buren. Jag kollade i katalogen. Hoppsan. Fertil hane, klass 9. Aj då.
"Bry dig inte" sade jag gulligullsigt. "Han kommer inte åt dig i vilket fall som helst, det är en vägg emellan". På andra sidan väggen hördes ett jam, som möttes av ett fräs. Oråd.

Esther fräste åt vänster. Jag tittade dit. En hane. Klass 11, med några dagar till klass 9. Lämpligt? Nä, kanske inte. Insåg att jag nog var tvungen att relokera Esther. För att inte hamna i samma situation igen så gick jag ett varv kring burraden för att se om någon granne till den lediga bur som fanns längst bort i änden var fertila hanar. Nope. En liten ullig gullig perser. Hane i och för sig. I klass 11 i och för sig. Men hallå? En PERSER? Esthers ungar lär själva ha fått barn när han bestämmer sig för att bli fertil. Av nyfikenhet tittade jag på de andra av Eshters nästangrannar. Till vänster om klass 9-hanen satt en fertil hane. Till höger om klass 9-hanen satt en klass 11-hane. Tro fan att Esther var sur!

En timme senare skulle Esther bedömas. Jag har iiiiiiiiinget att invända mot den nominering som blev och bedömningssedeln är något att hänga upp på väggen av stolthet, men känner mig ändå missnöjd i jämförelse med lördagen. Ok, den blå lilla fina unga honan kanske skulle vunnit i alla fall. Hon var superfin. MEN. Jag säger MEN; Esther var liksom inte med i tävlingen. Istället för att vara en fin burmahona med pondus var hon en ihoprullad igelkott. Bokstavligen. JAG hade inte nominerat henne! Och som jag sade - det gjorde inte Calmes heller.

Ett par timmar efter det låg Esther med mage upp och bara spann. Hon tyckte livet var fantastiskt. Det var så dags då!

En väninnas turk-Ture blev supreme. Premier. Hon blev glad. Gråtglad. Och jag fick ett glas bubbel. Och var också glad för hennes skull. Vidare fick jag ta beslutet att omgående ta Esther från piller eftersom den tilltänkte fästmannen beslutade att markera i sin domarbur, vilket förde hans ägare till misstankar om kommande sprayningar därhemma. Jag känner en oro för att det skall bli PRECIS som förra året. Då kom Zorro till mig första veckan i november och Esther löpte inte förrän... ja, när var det? En månad senare och efter mycket övertalning. Tänk om jag inte HINNER????

Så, så gick det i söndags.

Sedan körde jag domare till flyg, tåg och färja. Jag blev så glad! Så fantastiskt glad, faktiskt! En domare som inte dömt Esther tittade in i buren (som jag skulle slänga av här hemma så att Esther slapp sitta kvar i lokalen under rivning och städning) och berömde henne å det vildaste. Det KAN ju vara av artighet, men nä - jag tolkar det som ärlighet. Det visade sig vidare att hon ägde en halvbrorsa och att hon var ett stort fan av Esthers far. Jag påpekade att Esthers mor hade många förtjänster hon också.

Och hem kom jag tidigare än någonsin.

Summa av helgen: Faktiskt den bästa VK-utställningen jag varit med och arrangerat, och det är ju några stycken vid det här laget.

1 kommentar:

  1. Vad kul att det går så bra! Och tacka fan för att hon fräser när karljävlarna pissar på hennes snygga burskynke!

    SvaraRadera