tisdag 28 juli 2009

Liv i luckan

Idag så fanns det ingen återvändo. Trean skulle döpas. Jag föll ju till föga och döpte lilla Ettan till Apple Pie efter mycket angst och ågren, men vad är det med äpplepaj som är så himla feminint? Apple Pie är ett BRA namn på en (blivande) högst maskulin herre.

Trean då... Jag har funderat och funderat. Det fanns ytterligare alternativ. Poker Alice, tipsade min kära syster om. En pokerspelande dam i vilda västern. Problemet är ju att ingen hört talas om Poker Alice. Eller i alla fall inte jag.

Jag tänkte vidare att jag MÅSTE ta en liten fin gruppbild på katterna nu. Så, alla katter upp i sängen. Alla katter sprang åt olika håll. Vissa snabbare än andra! Amelia är ett litet kvicksilver, vid min ära. Hon har dessutom börjat skutta. Detta lilla kvicksilver är dessutom så übersocial så det är löjligt. Hon springer emot en - inte ifrån en - och hon spinner som en... katt. (Det kanske inte riktigt LÅTER som en katt, men hon spinner så fort man TITTAR på henne.) När jag sätter tillbaks henne i hagen så skriiiiiiiker hon och försöker komma ut. Hon klättrar på gallret. Hon tycker att det är SÅ mycket roligare hos mig och maken än i sin löjliga bolåda med sina löjliga syskon tycks det.

Apple Pie är mer timid. Han har inte riktigt samma gåpåanda som sina systrar. Jag tycker att han är ännu mindre aktiv nu än när Al Capone fanns, för de två brukade brottas rätt rejält. Men han kan han också! Han gillar att lunka (han är inte lika begiven på att gå som sina systrar ännu, så han springer inte) - men han lunkar gärna ifrån en. Jag fick honom ändå att spinna idag - vem kan motstå kli under hakan?

Och så är det då Trean, eller föredetta Trean. Hon är nästan lika aktiv som sin syster. Nästan lika social. Otroligt trevlig liten tjej! Vad skall då en aktiv liten flicka heta? En som sätter näsan i ens armveck och tvättar när hon sprungit rätt in i ens famn? Aloha, bestämde jag mig för. Tänker pigg, tänker glad, tänker på att namnet betyder faktiskt fred och kärlek egentligen. Tänker sol, tänker sommar. Tänker ananas. Inte för att Aloha kommer att äta ananas, förmodligen (men jag har hört att det finns katter som gillar det, särskilt katter med orientaliskt ursprung), men du fattar. Sol. Glädje. Så. Aloha it is.

Resultaten av fotosessionen?

Hrm... Tre katter som fick släppas samtidigt av maken medans jag hysteriskt tryckte på avtryckarknappen trettioelva gånger. Två foton fick jag till där katterna överhuvudtaget syntes. Sedan fick jag slänga mig efter Amelia eller Aloha, beroende på vem som sprang mot mig, maken fick slänga sig efter den andra damen och därefter fick den som kunde försöka plocka upp Apple Pie innan han hoppade ner från sängen... Jag skrattade så att jag kiknade. Men resultatet av fotosessionen blev, som sagt, klent...

Nu tänkte ju jag att lägga upp några bilder - men då har väl batteriet till kameran tagit slut. Ja, ja. Jag lägger in de som jag lagt in på hemsidan...

Det här var ett av de två nästan funktionella gruppbilderna. Längst fram Aloha. I mitten Apple Pie. Och huvudruskerskan är Amelia.


Apple Pie. Han är bedårande! Och still. Just i den här sekunden.


Amelia Earhart. Låt er inte luras av att hon ligger ned. Hon planerar bara nästa attack!


Aloha kikar efter makens klickande fingrar samtidigt som hon avancerar framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar