onsdag 17 februari 2010

Kattsandsfråga

Esthers små mirakel står väl i begrepp att börja äta kattströ vilken dag som helst, och med lite tur så kanske de börjar kissa där de skall snart också.

Under tiden pågår en viss indoktrinering av den tvåbente ungen här hemma. Det är mycket lobbying för blöjfrihetens fördelar. Varken sonens fader eller moder lyckas dock att nå ända fram.

Ovan avbildade familjemedlemmar, fantasirikt döpta till Tiger (som förövrigt är Diegos mamma) och Lejonet (som är Diegos far) följer med nästan överallt. Inklusive badrummet. Oftast så är de med i badbaljan. Idag har de suttit på badrumsmattan och ätit gräs (om än av röd syntet), vilket vi alla vet är huvudkosten för dessa nobla djur.

Så, eftersom blöja ändå skulle bytas så förklarade jag att tigern var jättebajsinödig. Så hon fick låna Antons nästintill oanvända potta. Min son förklarade att tigern inte gick på pottan. Inte lejonet heller. Tigern och lejonet använder Emmas låda, sade sonen. Jag blev lite stolt.

En stund senare satt vi i vardagsrummet och Elefanten och Hjorten mobbade Diego lite för Diego kunde inte ta dem. (Elefanten är för övrigt Mannys mamma...) Sonen ilade iväg för att hämta förstärkning åt Diego. Vem tar man till när orden har sinat och man inte får slå? Jo, mamma och pappa. Mamma och pappa kom och så lekte alla luuuulen med varandra på ullmattan i vardagsrummet fram tills att jag såg något grått på Lejonets bakdel.

Lejonet hade gått på Emmas låda. Med besked.

"Nämen LEEEEJONET" sade jag. "DU får inte gå på Emmas låda. Den är ju ushig och bläig". Därefter tog jag Lejonet i hampan och tvättade kräkfärdigast bort alla kattkissklumpar som Lejonen verkligen marinerats i.

Sonen kom efter med Tigern i högsta hugg. När jag tvättat Lejonet färdigt och sagt till sonen att torka honom torr (så att han inte blir kall...) sträckte sonen fram Tigern.
"DEN OCKSÅ" sade han stolt.

Ty även Tigern hade varit duktig och kissat på lådan. Vilket framgick med övertydlighet av de grå kletiga avlagringar som hela hon var täckt med. Det värsta är - jag VET att det inte var Tigern som blött ner sanden...

Så, finns det någon som vet? Vilken typ av sand har man i en lejon och tigerlåda?

(Lustig historia från förr... Sonen var inte många månader gammal, han bar storlek 62. Jag letade mig galen efter ett par blå mjukisbyxor som jag visste att jag lagt i hallen. De stod inte att finna. På kvällen när jag rensade lådan fann jag de eftersökta byxorna noggrant nedgrävda i kattlådan. Jag har ingen aning om vem den skyldige var, det kan ha skett i samförstånd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar